A Grand Theft Auto V PS5 és Xbox Series X|S-re készülő változata már a bejelentés óta presztízs nehézségekkel küzd. A Rockstar számára is végre világossá vált, hogy már nem tudja harmadszorra is újként eladni ugyanazt a játékot, így mind média anyagok, mind hírek tekintetében nagyon óvatos, de leginkább fukar lett a stúdió. Ebben a cikkben azonban összegyűjtünk minden pontot, hogy mivel állunk szemben, ha be szeretnénk nevezni az új konzolgenerációra érkező változatról.
Fontos elismerni, hogy nem meglepő a R* szűkszavúsága, hiszen a GTA V esetében mindig is inkább a megjelenés utáni időszakra koncentrálták a marketing költségeket és tevékenységeket, hogy a 8 éve frissülő GTA Online-hoz tudják vonzani az impulzusvásárlókat azáltal, hogy "hé, már elérhető a termék, és mindig jönnek újdonságok". Ugyanakkor korábban összehasonlító trailerekkel, gameplay videókkal demonstrálta a PS3/PS4 verziók közötti különbségeket, és a pár kiadott kép javán is láthatóan van valamilyen filter.
A PS5, Xbox Series X|S verziónál még mindig túl sok a kérdőjel ahhoz képest, két héten belül itt a megjelenés, és szép kis ködben hagy minket az is, hogy a legutóbbi Newswire posztban már csak simán GTA V-ként, és nem is GTA V: Enhanced & Expanded kiadásként hivatkoznak a PS5 és Xbox Series X|S változatra, ahogy korábban.
Az egyik legnagyobb kérdés, amire végre választ kaptunk a héten, hogy nem csak digitálisan formában érkezik a GTA V PS5-re és Xbox Series X|S-re, de boltokban is elérhető lesz dobozos formában, viszont az később lesz elérhető:
Mivel csak a digitális változat jelenik meg március 15-én, Magyarországon nem lesz változás az államünnep miatt.
A fizikai változat kapcsán nincs konkrét megjelenési dátum, talán azt a koncepciót követi a Rockstar, amit a szakma "soft megjelenésnek" nevez, azaz nincs konkrét időpont, egyszer csak megérkezik és adható.
A digitális és dobozos kiadás közötti csúszást már a remastered GTA3 trilógia, azaz a GTA: The Trilogy – The Definitive Edition megjelenésénél is eljátszotta a kiadó, de nem egyértelmű, hogy ezzel szándékosan a digitális vásárlás felé akarnak terelni akár környezettudatosság, akár a magasabb bevétel érdekében (hiszen kb. nincsenek gyártási költségek), vagy szimplán a világjárvány miatt lazítanak, és inkább piacra dobják a terméket mielőbb olyan formában, ami már készen áll.
Amiről nagyon hallgat a Rockstar és a kiadó Take-Two is, hogy a PS4 változatai tudnak-e ingyen frissíteni a PS5 változatra, és ugyanígy az Xbox One tulajdonosok a Smart Delivery szolgáltatással megkapják-e az Xbox Sieres X|S verziót.
Az upgrade mellett szól, hogy a Rockstar ezúttal nem készíttetett egy új fő artworköt, amivel egyértelműen azonosítható és megkülönböztethető lenne az új változat. A PS4, Xbox One és PC verzió esetében volt ilyen.
UPDATE 2022.03.08. Miután felkerültek a játékok a PlayStation Store-ba és Microsoft Store-ba, egyértelművé vált, hogy nincs free upgrade.
|
Az új verziók előtöltése március 8-án indul. Ez egyébként némileg árnyalja egy free upgrade lehetőségét, hiszen ott egyszeri frissítésnek kellene történnie, de ettől függetlenül még mindig megoldhatónak tűnik. A PlaySation Store és a Microsoft Store (Xbox Store) adatlapok cikkünk írásakor még nem frissültek vagy kerültek fel.
A játékból két változat ígérkezik:
A másik nagy kérdés a free upgrade mellett, ami az új konzolokra megjelenő játékváltozatok kapcsán sarkalatos, hogy a régi mentést folytathatják-e a játékosok, vagy elölről kell kezdeniük mindent. A Rockstar Games ezt most úgy oldja meg, hogy egyetlen egyszer engedélyezi ezt a folyamatot, és kizárólag csak egy mentést választhatunk ki.
A Rockstar Support-on megjelent cikk szerint ezt úgy tehetijük majd meg, hogy...
|
Fontos tudnivaló, hogy egyszerre csak egy mentést tárolhatunk a Social Club-on. Ha rosszat választottunk, vagy újabb mentést szeretnénk felküldeni a felhőbe a szinkronizáláshoz, ezt megtehetjük, az újabb feltöltés viszont felülírja az előzőt! Emellett minden mentést 90 napig tárol a R* a szerverein, ha ezen túlmenően lesz aktuális mentés átvitele, újra fel kell töltenünk a játékállást.
A kutya pedig ott van elásva, hogy a letöltést fogja egyetlen egyszer engedélyezni a Rockstar az új konzolokon:
|
FONTOS! Bár egyértelműen nem írta le a Rockstar, a későbbi információk taglalásával evidens lett, hogy nem csak konzolcsaládon belül lehet majd mentést migrálni (!), de PS4-ről Xbox Series X-re és Xbox Series S-re, és ugyanígy Xbox One-ról PS5-re is átvihetik majd a mentésüket, akik konzolt váltottak.
Ez egyébként megmagyarázza azt is, hogy Xboxon miért nem bízták a Microsoft szervereire a mentés átvitelét, ha már úgyis mindent a felhőbe szinkronizál az Xbox.
Arról most nincsenek információk, hogy exkluzív tartalmat kapnának a játékosok, ha az új verziót is megvásárolják, mint amikor PS3/X360 konzolokról váltottunk PS4-re, Xbox One-ra vagy PC-re.
Nem csak a mentés, de a GTA Online karaktereink is ismét migrálhatók lesznek, de csak egyszer. Ezzel átkerül a karakter kinézete, eszköztára, a birtokolt ingatlanok és ingóságok (járművek, fegyverek, ruhák, kiegészítők, stb.), az elért szint és a birtokolt pénz (GTA$).
FONTOS! Csak azokat a pénzeket tudja a Rockstar átvinni a másik konzolcsaládra (PlayStation > Xbox vagy Xbox > PlayStation), amit a játékos a játék során gyűjtött. A shark cardokkal, vagy más úton szerzett jutalompénzeket nem!
A GTA Online karakter átviteléről még nincs kapcsolódó Support cikk, de vélhetően hasonló módon történik majd a szünet menü egyik menüpontjából.
Amiről továbbra is hallgat a Rockstar, hogy...
Pedig joggal érdeklődnek a játékosok. Csak annyit tudunk a legelső bejelentő hírből, hogy lesznek exkluzív GTA Online tartalmak, amiket csak a PS5, Xbox Series X|S és PC változat kap majd, és csak ebből sejthetjük, hogy azonos szintre emeli ezt a verziót a Rockstar.
A legtöbb grafikai újítás a PC-hez hasonló szintre került a GTA V PS5 és Xbox Series X|S változatában, és itt is van egy-két újdonság, ami PC-n sem volt még, mint a ray tracing, és tartalmi extrákat is ígért a Rockstar az új verzióban, bár ez egyre egyértelműbb, hogy csak a GTA Online-ra vonatkozik.
A PS4 Pro és az Xbox One X megjelenése után a PS5 és Xbox Series X, Xbox Series S konzolokon is megmaradt a kialakult norma, hogy a fejlesztők sok esetben két módot kínálnak a játékosoknak a játékprogram futtatására: a látvány növelésére használják az erőforrást, vagy a nagyobb képkockaszámot célozzák meg a grafika visszafogása árán. A GTA V Enhanced & Expanded (?) kiadása hármat is kap ebből:
A Fidelity mode a grafikára összpontosítja konzolok erőforrásait, így kisebb képkockaszám mellett szebb látványt nyújt a játék
A Perdormance mode garantálja, hogy a játék teljesítménye hozza a stabil 60 FPS képkockasebességet, ezért vizuális effekteket kapcsol ki a program, részleteket butít le. Nagyobb, magasabb rendszerigényű textúrák helyett kisebbeket jelenít meg a játék, és algoritmusok javítják fel a látványt, amik hasonló élményt nyújtanak, ám némileg több hibával, kevesebb részlettel.
Mivel a ray tracing most a videojáték ipar és a játékos tömeg egy jelentős részének a mindene, egy harmadik opció is lesz a játékban PS5-ön és Xbox Series X-en, ami egy kis (tor)túrára invitálja ezeket a gépeket, és a felskálázott 4K felbontás mellett bekapcsolva hagyja a ray tracing fény-árnyék számításokat, miközben stabil 60 FPS-t próbál meg elérni.
A 4K felbontás, a 60 FPS és a ray tracing mellett a következő javításokat ígéri számunkra a R*, ha benevezünk az új verziókra:
Nem árt azonban fenntartásokkal kezelni pár dolgot. A betöltési idők vélhetően arra vonatkoznak, hogy az új konzolok HDD helyett SSD-vel dolgoznak, ami sokkal gyorsabban olvassa be a fájlokat, amivel lényegesen rövidebb lesz a töltési idő, ám ez egyáltalán nem garancia arra, hogy szerkezetileg is belenyúltak a játékba. A GTA Online betöltése más okokból lassú, amit az is mutat, hogy a PC-s betöltést egy játékos javította ki évek után. Hiába lesz jó a technológia, ha káosz van az első és a köztes betöltésekben, amivel lépten nyomon találkozunk a GTA Online-ban, hiába az SSD, ha a szerverek lassúak. Egyáltalán nem biztos, hogy a GTA Online gyorsulni fog.
A Rockstar továbbra is a GTA Online-nal próbálja reklámozni a játékot, hiszen ez az, amit végeláthatatlanul frissítgetnek körbe-körbe valami új járművel, skinnel, biznisszel vagy heisttal. A tartalombeli újításokat is itt jelentette be. Lesznek koncepciós változások és exkluzív tartalmak.
A több, mint 8 éves GTA Online-ra alapvetően óriási változtatásokra lenne szükség, például csökkenteni azt a számot, amikor töltőképernyővel találkozunk, lehetővé tenni a tartalmak szűrését a végeláthatatlan számú küldetés, játékmód, pálya rengetegében, és megállítani a spammelést, merthogy a játék lépten nyomon zaklat a tartalmaival, ami sok esetben egyáltalán nem szimpatikus, nem a mi stílusunk, és joggal szeretnénk ignorálni ahelyett, hogy ránk erőszakolja a szoftver. Nem beszélve arról, hogy a játék a mai napig nem enged csak PvE környezetben játszani, erőszakosan követeli meg az egymás elleni PvP játékot a legtöbb járékmódban, amit egyébként privát sessionben is lehetne élvezni a barátokkal, anélkül, hogy tejfölös szájúak tennék tönkre a békésebb játékosok játékélményét.
A nagy volumenű változások helyett csak kisebbekre tett ígéretet a Rockstar:
Hogy benevezzünk harmadszorra is a játékra, az alábbi exkluzív tartalmakat gondolja elégségesnek a Rockstar Games, amiket csak PlayStation 5, Xbox Seriex X és S konzolokon tesznek elérhetővé, illetve legelső ígéretük alapján PC-n is elérhetővé teszik majd, bár erről semmilyen megerősítés nincs még: